Bootje op de Mekong - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Cora Bakker - WaarBenJij.nu Bootje op de Mekong - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Cora Bakker - WaarBenJij.nu

Bootje op de Mekong

Blijf op de hoogte en volg Cora

28 Februari 2013 | Laos, Pakxe

Champasak

We hebben gisteren genoten van het korte boottochtje naar het eiland in de Mekong Dat is zo goed bevallen dat we vandaag hadden bedacht lekker met een bootje er omheen te varen en aan te leggen. Dus opzoek naar een plek waar we dat direct konden regelen. In een luxer hotel hebben ze een reisbalie dus daar gingen we het proberen en ja hoor ze deden aan overtochten van/naar het eiland Tja dat hadden we al gedaan, maar zij adviseerden daar t eiland rond te fietsen Nou daarvoor vonden wij het in de ochtend al te benauwd. Ons plan uitgelegd, er werd wat gebeld en voor een leuke prijs konden we 1 keer aanleggen en rond het eiland varen.

De schipper was dezelfde als gisteren, wat een giller en ook de boot (met een bodem vol met stopverf dus het nodige waterlozen onderweg was een noodzaak) Wij in de boot en staken de Mekong over, al varende verwarring alom De schipper wilde ons afzetten op dezelfde plek als gisteren, maar wij hadden onze zinnen gezet op een wat groter plaatsje op de noordpunt van het eiland. Met het nodige gebaren kwam de boodschap over en voer hij door naar de plek die wij wilden Daar aangekomen afspraken maken over hoe laat hij terug zou komen en dat we daarna rondom het eiland wilden varen Hij snapte het helemaal, alleen wilde hij niet verder naar t noorden varen, maar direct naar beneden ?!?!?!? wat bleek de plek waar we ons lieten afzetten was niet het eiland in de Mekong maar de overkant Hahahaha 3 meiden in een boot, geen richtingsgevoel en.... uiteindelijk kwam het helemaal goed

Wij lopen lekker over het strand naar post 1: een drijvend restaurant , er lagen er wel 3 Allemaal zonder gasten, dus wij hadden de eer om tijdens de afwas, wasbeurt en al wat meer over de vlonders heen te lopen, het restaurant in en in ons beste Lao wat te bestellen en daarna genieten van de omgeving en vooral lachen om onze blunder. Daarna de omgeving verkennen, over het strand omhoog het dorp in Dat was een slapend dorpje, met 1 tempel, wat kleine winkeltjes en dat was het dan wel Buitenlanders die waren hier nu niet echt bekend Heerlijk lopen ronddwalen door het dorp en daarna weer richting het strand voor post 2, foto's van de beesten op het strand (koeien, kippen, honden, katten, eenden, etc.) en onze rondvaart om het eiland

De schipper kwam optijd (tja dat kan hier echt) met een kleiner bootje met wel 3 zitplaatsen en langzaam tuffend gingen we weg Wiebelen was verboden werd ons duidelijk gemaakt, het bootje maakte al te veel water en werd er onderweg van tijd tot tijd gehoosd De tocht was prachtig, beide kanten van het eiland zijn heel verschillend en je kan zien dat met hier van het land leeft: veel kleine tuintjes en koeien en ossen De dorpjes waren heel klein, net als de tempels Het was genieten in de brandende zon en ja hoor alle 3 zijn we met een mooie rode kleur na een rondvaart van 2 uur ! weer aan wal gezet Het eiland was veel groter dan gedacht, gelukkig hebben we het idee om het rond te fietsen niet overwogen Daarna nog heerlijk nagenieten aan een ijskoffie en daarna weer op weg naar ons " huis in Champasak" Toch heerlijk een lekkere douche en airco op de kamer om even af te koelen...

Daarna bijkletsen in het restaurant van het guesthouse onder het genot van een drankje en toen besloten om daar te blijven eten Even verderop zaten 2 Lao een soort van te fonduen en dat leek ons ook wel wat Dus moeilijk gebarend wilden we dat ook wel bestellen Maar we kregen hulp uit onverwachte hoek, de mannen bleken Duits te spreken Dus met ons steenkolen Duits hebben we de bestelling gedaan en wat met ze gekletst De tafel werd klaar gemaakt en een stenen pot met houtskool ging in het gat van de tafel Daarop een soort van vergiet waar bovenop een stukje spek lag en in de onderrand werd bouillon geschonken Op de tussenruimte konden we ons vlees grillen In de bouillon nog de nodige Lao groenten en noedels en smullen maar De spek gaf een geweldige smaak aan het vlees en de sap van het vlees gaf weer smaak aan de bouillon Verrukkelijk gewoon We dachten dat dit echt Lao was, maar het is de Lao variant op een Koreaanse fondue, wat maakt het uit het was gewoon top