4.000 Budha's - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Cora Bakker - WaarBenJij.nu 4.000 Budha's - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Cora Bakker - WaarBenJij.nu

4.000 Budha's

Door: Cora

Blijf op de hoogte en volg Cora

16 Februari 2013 | Laos, Luang Prabang

Luang Prabang

gaan we een deel van de reisplannen vastleggen of te wel tickets boeken Maar eerst ontbijten, met een overheerlijke sandwitch en een strakke Lao koffie Daarna door naar een reisbureau en wonderbaarlijk snel hadden we tickets geboekt naar Bangkok (voor de terugreis) en Vientane, vanmiddag kunnen we de geprinte versies ophalen Vliegen in Laos met Lao airlines, ik ben benieuwd hoor We hebben al wel toestellen gezien die er hypermodern uitzien dus dat belooft veel goeds
Voor we cultureel gaan doen eerst een te dure ijskoffie in een hippe koffie bar Als echte moderne reizigers zitten we direct na het bestellen te mobielen Becs aan de sms en Cora aan de Facebook Maar daarna hebben we genoten van onze koffie uitspatting en op pad naar de Pak Ou Caves waar veel Budha's te zien zijn De meest geeigende manier is om daar te komen is met een boot over de Mekong, alleen is ons zitvlees nog niet helemaal hersteld van de vorige Mekongtrip en hebben we dat deel van de Mekong al gezien Dus werd het de tuktuk, eerst wat afdingen en daarna met zijn 2en in achter in de bak waar volgens de sticker wel 9 personen in passen (en soms wel meer) Dus zitten we breed en languit, arm uit de wagen om ons vast te houden en klaar voor de start om ca 26 km af te leggen Tja niet zo snel eerst nog langs de centrale om de rit in de administratie vast te leggen (tja ook hier is administratie van belang) en daarna direct door naar het tankstation, want de centen zijn binnen en dus kan de tank worden volgegooid Daarna de stad uit! We zien direct het verschil met de vorige ritten die we hebben gemaakt, stenen huizen ook veel groter en zo hier en daar een tuin Je kan wel zien dat het hier veel welvarender is Na een half uurtje tukken zaten we al op km 16, haddenb een extra administratiestop gemaakt en nog wat fruit langs de weg gekocht Daarna werd de trip weer heel bekend voor ons, hotsen en klotsen, schuddend de laatste km afleggen over een onverharde weg dwars door de natuur We beginnen er aan te wennen, de stof en het geschud, wij hebben voorlopig geen powerplate nodig hoor onze billen worden hier vanzelf strak!

Al met al zijn we na 1 uur op de plek van bestemming, met een bekender gezicht: houten en bamboe huizen en te voet gingen we naar de oever van de Mekong om naar de grot te varen Natuurlijk langs een aantal kraampjes met sjaals (we hebben ons wederom kunnen inhouden) en over het zand naar de boten die al klaar lagen, in alle soorten en maten van super de luxe tot meer dan basic Voor de doe het zelf reiziger lag de basic boot klaar, dus instappen en in de volle zon naar de overkant Pff wat is het vandaag warm, zelfs op het water geen zuchtje wind
Bij de grot waren er weer uitnodigende traptreden voor onze dagelijkse portie trappen lopen Tja Budha's en stuppa's staan altijd hoog opgesteld Alleen bleek om de hoek dat we niet eens de helft hadden weggestapt Dus tandje langzamer en de berg op Maar het was de moeite waard, een hele mooie oude grot met veel heel veel Budha's: groot, klein, houten, stenen, etc in alle soorten en maten Mooi! Weer verder naar de lager gelegen grot, eerst afdalen en daarna een veel kortere trap op, voor een kleinder grot met heel veel budha's Dat was even genieten, alleen jammer dat je ze beter op de foto ziet dan in t echie met een zaklamp...

De terugweg was weer gelijk, geen stop om ergens de nodige rommel aangesmeerd te krijgen Het lijkt of de tuktuk chaufeur ons kent In de stad bij een paleis rondgekeken en in de bijbehorende tuin wat liggen luieren Daarna tickets opgehaald en ons getrakteerd op een heerlijke stoel met uitzicht op de Mekong onder het genot van een sapje en een schaal fruit: gewoon genieten (en zeker genieten van de schaduw)

Daarna een hapje eten op de markt bij een soort toko, ideaal voor de hollander, je betaald 1 prijs en daarna kan je opscheppen wat je wilt! Over het eten, het Lao eten is vele malen milder dan het Thaise dus voor iedereen goed te doen Op tafel staan wel de smaakmakers van scherpe sambal tot suiker en soja tot zoetzure saus We hebben weer zitten smikkelen en gingen daarna direct door naar het hotel De douche lonkte wel heel erg, wat zijn we plakkerig geworden Dus douchen en de koffer pakken voor de vlucht van morgen.

• 17 Februari 2013 - 10:00

Wim:

Hoi Cora en Becs's, wij zijn op ons bountystrand en ik heb even de tijd om wat langer te mailen etc. Lees en begrijp dat het jullie ook goed gaat. Mooi om te weten. Hebben een verdrietige Frans en Louis achter gelaten. Frans had eigenlijk nog wel mee willen reizen, maar dat ging niet meer. Wij hebben een prima reis per taxi, trein, bus, boor en weer taxi gehad.
    Lekker lunchen en ik kom net uit zee. Alles goed hier. Geniet ook nog samen in Laos en tot later. Wim en de 4 Funners/Thailand

• 18 Februari 2013 - 08:40

Ruurd En Joke:

Zo meiden inmiddels in Bangkok. Zien jullie de andere 4funners nog??? Betsie, Louis, Ruurd en ik gaan r een midweekje tussen uit. We kregen zo de kriebels van jullie heerlijke reisverhalen lieve groet en tot ziens